Thursday, April 9, 2009

Wan n Atuk

Ketika kecil, wan n atuk sgt tcare kt keluarga aku..slalu mhulurkan bantuan, slalu dtg kerumah kami(bukan jauh sgt pun 45minit naik keta 90km/j)-tp zaman dulu mrk dtg naik bas.

Ketika kecil juga kehidupan keluarga adalah cukup sekadarnya, kami cuma mewah ngn kasih sayang..menghampiri ke hariraya, dizaman itu kami tak terfikir utk baju raya, kasut raya etc..tak pikir sgt pun sb byk benda adalah lg penting..tp aku tak pernah takdak bajuraya baru sb wan n atuk belikan juga utk aku n adik juga dpt..yg lain mak n ayah usahakan mbelinya juga..

Hampir stp ujung mgu suka sgt menunggu wan n atuk dtg..klu mrk dtg , kami jln kaki kekedai, ha..masa ni la aku leh amik eskrim n jajan2-sgt seronok mkn eskrim salut coklat

wpun disebelah nenek n atuk yg 1lg, kami tak pernah rs k/syg mereka tp kasihsyg wan n atuk sudah cukup menutupi kekurangan itu-malah berlebihan pula aku rs..

Slps aku abih sekolah, kkdg aku sndiri dtg kerumah wan n atuk..bila aku da dpt keje kat PejTanah..mrk gumbira n sumer gumbira..ini bermaksud keje pertama aku sbg k/tgn k'jaan..n ulang-alik aku g keje dr umah wan n atuk..aku g keje naik bas jer ngn tambang $1..murah kn sb dekat je..tp utk tgu bas tu kene la atuk antar(sb takkan bas amik depan umah k)..aku ckp ngn atuk, takperlu la antar slalu sb aku leh jln kaki jer tp atuk tetap antar gak n bila waktu balik turun jer dr bas, atuk tunggu aku..akhirnya, aku buat keputusan taknak nek bas lg(sb cian kt atuk)..utk kalipertamanya aku g keje naik moto atuk(sib baik la moto baru hONDA ex-5 milik atuk tu, klu moto kapcai hehehehe)-(atuk ada 2moto)..mrk cukup risau, n aku kene tpon mrk stp pagi slps sampai ke opis..ala masa tu umo aku br nk masuk 19 n palin penting aku takder lesen moto-sbnr aku pun tak konpiden nk bw cuma semangat jer yg kuat!!

saban ari aku bercerita ngn mereka ttg keje aku, sb itu yg ditanya kan kat aku(mrk seronok mendengarnya)...wan n atuk tinggal berdua jer kat umah tu..aku sgt seronok dpt menemani mrk..tau tak masa mula keje tu, 3bulan takdak gaji..atuk yg bg aku duit belanja..ada sekali tu atuk bg terus 200..n lg n lg ..sampaikan aku tak igt bper jumlah nyer

Bila da tinggal serumah, aku cm lg memahami mrk..wan paling seronok bercerita psal kaklong(kakak aku)..wan sgt rindukn kaklong-wan bercerita psal klong masa kecik2 n wan btau kejap jer rase nyer klong pun da jd isteri org..wan menangis masa tu..wan paling sayangkan klong, mmg sumer tau klong adalah cucu kesayangan wan, ofcoz la sb wan mjaga k'long dr kecil hingga la k'long da kawin.

Dlm meniti ariTua, atuk kelihatan begitu uzur sekali..skg nih..ketika aku mbuat catatan nih atuk berada di wad hospital-darah tinggi n kencing manisnyer makin teruk..wan setia mjaga atuk..

Teringat lg ketika aku masuk hospital akibat patah kaki-mrk la org pertama yg berkejar ke hospital..juga ketika aku masuk hspital krn bersalin-mrk juga org pertama yg muncul...

Insyaallah esok, lek dr keje aku akan pulang krn mrk.

No comments:

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..
Dari Mana Datangnya Sayang, Dari Mata Turun Ke Hati..

myLife