Friday, April 17, 2009

Pengangkutan Awam~Komuter

Selesai baca utusanMalaysia arini , rs terpanggil lak nk bg pendapat kat blog aku nih . Berkenaan isu Pengangkutan Awam la, Komuter(ruangan forum k)..jelak ngn permasalahan yg sering diutarakan, tp suka baca luahan hati dia sbg pengguna-cam aku gak.. da byk kali baca ttg komplen Komuter nih(anda juga kan?),juga diruangan yg sama, tp takdak tindakan-ibarat mencurah air ke daunKeladi-sb itu juga aku tak pernah rs terpanggil utk menyuarakan pandangan aku kat sana spt mereka2...

Mmula guna komuter tahun 2003, pkhidmatan baru n tak padat cam skg nih, kira ok amat praktikal..okei stop naik komuter 2/3 bulan slps itu. Pertengahan 2006 jd pengguna komuter semula, stp ari berulang-alik ke tempat kerja.. ttp tahun 2008 hingga skg,hny utk balik keje ..aku kira, layak utk aku bg pendapat k.

Klu la ada 5star, aku kira perkhidmatan komuter nih bole bg 2star jer(tu pun sb kesian k-/sb dpt bw aku ke destinasi dituju )..saban hari naik komuter, masalah komuter da jd lali pd aku, mmg suatu keajaiban jika permasalahan ini dpt diatasi.

-masalah kelewatan, train ditunda waktu perjalanan sehingga 2/ 3 kali mjadi 1kali..bayangkn camner kepadatan nyer...melimpah-ruah..n jika anda dpt naik, itu la palin gumbira, jika anda pandang keluar-penumpang yg tak naik, samada anda rs kesian kat mrk or rs nk gelakkan mrk!!

-n bila da padat camni, susah nk pikir soal haram, sedangkn penuh berdiri sampai tak bole masuk-sgt padat n kompom bsentuhan!inikan yg duduk kira baikla psal hny bersentuhan bahu, adakah ada pilihan..(pencemaran udara semestinya-sgt kepam)

- Tidakkah rs sgt kesian jika kita sbg rakyat m'sia bersesak n berebut ngn pendatang asing, sgt memalukan!!klu lak pelancong asing, cuba fikirkan, apakah gambaran imej yg dibawa mrk?

-Usahkan kata nk mesra OKU, jika komuter sgt padat,bjaya utk mrk masuk ke dlm perut komuter tu pun, amat bagus.

-Pengumuman kelewatan yg berulangkali , hny bg tau train mengalami masalah..tp btau la waktu bila akan dpt naik nih..menunggu dan menunggu, ntah berape lama-bosan

-klu la yg diharapkan keselesaan itu-jauh sekali..sedikit lengang maybe bukan diwaktu puncak, tau2 jer yg ada masalah(train rosak, ditunda ntah ape sebab,padat ) adalah diwaktu puncak . Kenapa tidak dikaji?

Kesal ngn pihak bertanggungjawab, walaupun seorg bertaraf Pemimpin pernah naik komuter(dlm usaha mendekati hati rakyat jelata) n menyuarakan permasalahan ini, tp kita nnt kan la apakah kesinambungan perkara ini k-setakat penulisan ini, tiada ape2 perubahan!

No comments:

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..
Dari Mana Datangnya Sayang, Dari Mata Turun Ke Hati..

myLife