Tuesday, April 7, 2009

KEKcoklatKukus & Steamboat

1st mkn kek nih sedaaap nyer, klog buat kt kampung..myHus pun suka kek nih n suh aku blajar dr klong utk buat,byk kali da buat..sedaap mkn sndiri je..nih sj aku nk ltk resepi kat blog nih, mana tau anda nk cuba resepi yg mudah nih kan3..kek nih aku buat pd Ahad lepas
Bahan2:
2cwn gula halus
5biji telur
1tsp baking pwdr n sodaBikarbonat
1cwn minyak masak
1/2 tin susu pekat - aku pki f&n jer
2cwn tepung gandum
1cwn serbuk koko - aku pki van-hauten dlm tin
1cwn air panas mdidih

cara:
pukul gula n telo hingga kembang(smpi putih cmni )..
masukkan bahan diatas ikut turutan 1by1..okey..lpas tu kukus 45 minit n da siap dimakan..


hasilnyer:
tekstur nyer sgt gebu..rs sgt sedaap n lg sedaap if coklat dilebihkn...
**kek lg gebu if kita ayak tepung**
mulanya aku nk wat topping lg cantikkan..tp tak sempat, harith da suh potong..klu nk salut coklat caranya : oil-boil coklat masakan n buh kat kek nih n terus tabur coklat urai..
aku dgn sukatinya jugak nk post gambo steamboat yg aku buat slps siap aku buat kek di atas..best la lpas mkn kek, buat kuah steamboat, settle sumer kol 11.00pagi..n terus g tesco n gi giant..balik dr g 2tempat tu, siap kan bhn2 mentah nih atas meja, n jemput makan sumer... hehehe

*Bahan2 utk dimakan, terpulang jer, tp klu aku menda nih msti ada spt:

(brokoli, kailan,cendawan enorki,fishball,sotong, udang,tahu lembut,erm cam ketam tu(haih byk bhn aku beli jew tp tak tau nama)so uols klu jupe yg jenis cm meatball tu pun lg sedap, n klu nk buh apepe bhn mentah pun leh, ikut kesesuaian)

resepi kuah steamboat :

1.masukn ckit shj minyak dlm periuk, bila da panas masukkan ayam yg da dicincang (tujuan nih utk buat stok ayam tau)

2. masukkn air n serai n masukkan cili api yg telah ditumbuk..lpas mendidih masukkan paste tomyam..da siap kuah.

*** if suka masam, perah jer limau kasturi 2biji, if suka pedas, lebihkn cili padi yg ditumbuk..haaa senang citer, ikut sukati jer la...

***klu utk hidang mkn, amik kuah dlm periuk tu n letak kat bekas steamboat cam kat gambo atas nih..if takdak benda ni leh gak pki ricecooker..kita buat dia kan3***

n rasenyer tak lengkap if takdak pencicah tul tak?so, bahan utk pencicah :

masukkan lada besar (merah)5biji, cili api 15biji, bawang putih 4 biji, limau kasturi (yg da diperah)3biji, sedikit kicap, sedikit sos, n air yg da dimasak...ha u all masukkan sumer benda nih kat dlm blender n blend jer...da siapppp...ooo nih jgn lupa, daun ketumbar potong halus2(cam bunga rampai) n masukkan kat pencicah ni...baru lah lengkap..(aku rs la klu pki kicap cair msti sedaap lg kan, tp aku lom cuba..)

No comments:

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..
Dari Mana Datangnya Sayang, Dari Mata Turun Ke Hati..

myLife