Thursday, December 11, 2008

Aku Yang Derma Darah

Bersempena dgn Hari Kualiti, ader mcm2 program arini kat opis aku 11-12/12/08..ader bole cek kesihatan, ader pameran buku, ader ceramah..smlm mmg da niat cam nk derma darah, aku ckp ngn iza cam nk derma tp tgk keadaan..yerla aku tak pernah derma n perasaan takut tu mmg ader..

Masa g aku ckp dlm ati nih cam dah pudar hasrat nk derma darah, cuma nk cek kesihatan jer, aku pun cek la tekanan darah, berat, tinggi, glukos darah..n resultnyer ialah kaka tul..aku nyer lemak dlm badan blebihan…hehhee jgn sangka kurus takder lemak (aku pun dok tbayang org gumuk apetah lg..kuang kuang kuang) llain sumer ok, berat badan IDEAL..tekanan darah OK.slalu aku cek cam tekanan darah rendah tp arini OK.

Selesai jer cek kesihatan, aku g kat bahagian derma darah..cam ati kuat nk derma wpun takut..aku dok pk dlm kepala andai suatu ari darah nih aku perlukan, kenapa dr skg aku tak derma…so dgn sukarela, ikhlas ati nyer aku derma lah…

Masa da baring derma darah tu ati aku bdebar2 pun ader..wa kaki aku sejuk la plak rs nyer..n nurse tu masa tgk urat tgn kiri aku..dia ckp urat tlalu kecil..mmg urat tgn aku nih cam susah ckit..aku tau sb mmg masa pregnan dulu stp kali amik darah itulah perkara sama yg nurse2 lain ckp…byk kali dia cari lg tp akhirnya…..jeng jeng jeng..dia suh aku tukar katil..tgk urat tgn kanan lak..okeh juper tp still kecil utk derma darah..tp besar ckit dr tgn kiri..so akhirnya amik gak..masa tu aku cm cuak ckit yer la sorg nurse tu ckp nih kene double @#$# (aper ntah tak baper fhm ) sb urat kecik, sorg lg nurse ckp triple @#$@$ leh ni..dia pun amik triple &*^& tp dia patah balik smbil ckp tak confident lak leh triple so double &*&^ jer la..masa diorg wat keje mmg aku tak pandang..ngeri..dier bg injection lpas tu tgn aku kebas, tau2 jer darah da selamat mengalir…
Lorr rupanya tak sakit pun..relaks jer derma darah..da pun penuh..serius aku ckp mmg tak sakit..br la aku tau..dlm ati ,aku simpan hasrat leh derma darah lenkali..n masa da selesai lpas tarik jarum..dia suh baring 10 minit..masa tu aku rase pening ckit..mmula cam ok tp ttiba aku rase cam kabur jer pemandangan..lpas tu cam nk lelap lak mata nih..plahan2 lpas tu ok..relaks lg… akhirnya seperti biasa..lpas tu bila bangun dia suh g minum n ader la roti n biskut ctu..tp aku minum jer..

Pusat Darah Negara yg wat program nih kat opis aku..bagus wat camni..inisiatif dia la tu klu tak, takda maknanya org cam aku nih nak derma..dpt la sijil n buku kecik merah, lpas tu beg,dlm beg tu ada.tuala, chipsmore..tak tau lak aku dpt benda2 nih.tenkiu bbyk la sb bg yerrrrr..pada kkwn2, jom derma darah..hikhikhik
Lpas tu g lunch la..mkn kuey teow sup..rase ala kadar jer so aku pun mkn ala kadar gak la…nih sambil menaip ni tangan aku rase sedikit lenguh la plak..sampai disini saje coretan ari ni...sekian, wassalam.

1 comment:

scha exa dan dunianya said...

hehehe..bagus2...derma dan derma lagi k!!

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..
Dari Mana Datangnya Sayang, Dari Mata Turun Ke Hati..

myLife