Thursday, March 19, 2009

'Air Tangan', 'ROH' apakah?

(Berikut adalah pd pendapat aku n digabung kan ngn research kt internet bg menguatkn)

Bagaimana ya PETUA org dulu2 dpt mbantu kita mbina r/tangga yg harmoni, bahagia n penuh ngn k/syg?okeh nih aku nk citer ..mmula dulu prnh aku utarakn ngn my hus, borak2 n aku nyatakn pendapat aku yg tak suka ssape pun masuk dlm bilik tido kitorg, tu paling pantang..(if umah tu kita punya la)..tp aku bole consider la klu bilik terhad tp setakat dok tumpang salin-menyalin, itupun aku cukup berasa tak selesa.
Sbb palin utama nilai yg cmtu da diserap kat aku sejak dr kecik oleh MAK. Mak ckp cmnih ''mak tak pernah bermain2 dan masuk bilik nenek ko ssuka ati, msti kene marah''. Cmtu gak aku takleh masuk n mmain kt dlm bilik mak&ayah. Bilik tido mak/ayah adalah tempat larangan. Aku yg pastinya masih lom fhm, npe nenek tak bg mak masuk n npe mak begitu sensitif bkenaan nih, pernah aku ajukan persoalan cmtu tp tak diendahkn oleh beliau.kah3

Akan ttp, stlh dewasa n stlh mdirikan umahtangga aku perasan aku punyai pendapat begitu. Ironinya bila dok umah sndiri(kuarters), bilik tido aku-myhus adalah tempat larangan..my adikberadik mmg da fhm sb diorg diterapkn ngn nilai yg sama. Begitu menghormati privacy kami. Tp ada juga segelintir org2an/tetamu yg tak bpe fhm dok sibuk nk meninjau bilik, nk tgk bilik pengantin baru, katanya.Bilik pengantin adalah tatapan sblm , ofcoz la sblm n BUKAN SELEPAS...Apa pun yg ada didlmnya adalah hanya dlm pengetahuan kita dan suami.Klu la bilik tu, kita nih yg bgelar ISTERI ini yg mengemasnya.(ada rahsia tu, bukan kata2 kosong)

AIR TANGAN!!! iTU la rahsianya, air tangan sbg isteri n sbg ibu.Tiada penjelasan saintifik tp ia dpt dijelaskn melalui Kaedah Rohaniah.
Msti anda cuba utk merasa tidak percaya, tp cuba fikirkan, kita sering teringat masakan ibu, pegi la kt mana pun dlm dunia ni tp kita akan temukn masakan yg serupa tp berbeza rasanya dgn apa yg terhidang hasil dr ''airtgn ibu''..wpun hny cucoUdang (my peberet kuih tp yg mak buat n bukan org len buat)

Kebajikan suami juga, bg yg ada maid,kenapa biarkn maid indon (slalu maid nih byk indon) nih beriya2 menggosak baju n suar suami n melipat pakaian, lagi lak pakaian dlm! Kita isteri nih sentuhan kita pd brg2 suami sbnrnya ada 'ROH'. Jika 'roh' tu dibelai oleh org lain apa akan jadi?da tentu la tarikn tu beralih arah. Itu sebab kadangkala terjadi suami ensem n isteri cantik n bkerjaya, bermadu, n madunya plak adalah pembntu umah..alahai

Begitu juga dlm hal makan-minum, kan sudah dipesan org tua bahwa nk jaga suami jaga perutnya terlebih dahulu.DAn antara dua lututnya(shahwatnya). Insyaallah suami sentiasa sayang n merindui kita. Bayangkn klu kita yg ssama bkerja nih, mkn mungkin beli dikedai, ttp perlu sekali-sekala masak , klu kita tak cmtu, bila masanya kita dpt 'belai roh' suami agar dkt ngn kita.Penat usah cerita, sumer dr kita penat tp masa yg tluang jika diguna bole mjadi salah satu cara dr beribu2 cara yg ada.Wokeh tak? hehehe

Lg 1, bab pakain kecik..ala msti ada yg kata tak logik tp cuba tgk kat mana org tua2 nih sidai, psal tak nmpk pun, takkan diorg tak pki.erm teringat lg masa sidai pakaian dulu..mak ckp klu sidai tu ppandai la selindung jgn terang2an.cam pengampai tu ada 5 lapis. Lapisan ke3 sesuai la kot utk smbunyi dr tatapan jiran.Okei nih pakaian nih sumer klu kita nih suami/isteri jgn bg maid(bg yg ada maid) lipat. Very sensitif..sebaik2nya ISTERI yg urus ye

Lastly, n palin penting, 1 petikan yg aku amik terus melalui bahan yg aku baca ,
"bilik tidur kamu ibaratkan tubuh kamu sendiri, usah dibiarkan orang lain menyentuhnya sewenang2, rahsia suami isteri ada didlmnya terutama di katil. Jadi usahankan sedapat mungkin tangan sendiri yg mengemasnya!!!. Betul juga tu, bukankah saban malam kita bersama suami baring disitu, 'bersama' juga disitu, justeru 'roh' yg ada pada nya hanyalah antara suami dan isteri, peliharalah 'keserasian dan hubungan mesra antara keduanya agar kekal sampai bila2. ''
maybe petikan yg nih kuat utk mengaitkan npe Bilik tidur suami/isteri adalah kawasan larangn sb adanya roh' n jgn di kaco2 ngn org tak berkenaan. Bg yg menganggap perkara nih remeh, abai kan jer la..cuma suka utk mengingati kadangkala perkara remeh la mjadi punca sesuatu yg besar. -DA ABIH-

3 comments:

FiEza_HaMiD said...

betul..betul..betul..memang tempat tido adalah tempat larangan untuk sesaper pun.saya pun ada ingatkan hubby saya,supaya jangan sesekali benarkan orang masuk,tido atau seangkatan dengannya kat dalam bilik tido,sebab tempat tu adalah tempat rahsia kita.sebenarnya kekadang petua-petua orang tua ni boleh digunapakai..hehehhehe

scha exa dan dunianya said...

Ala..terasala plak..tp bukan iza sesaje je nak masuk kat dlm bilik sue..kalo tau iza tukar kat toilet je..mesti tak terasa ngan artikel ni..tp siyes iza pun mmg jenis rasa semacam kalo masuk dlm bilik org yg da berkeluarga..sangat tak selesa..kalo diajak mmg berat gilew ht nak masuk kecuali terdesak..

suee said...

fieza - janggal rase utk masuk bilik tido utama dlm ssebuah umah tu.tp hal sebegini tak bgitu dirasai bg mrk yg kurang sensitif isu nih.

iza - jgn ckp cmtu, sue tak bmaksud n jgn nk terasa bagai(cam amaran la plak he3). consider la ikut keadaan, umah tu mertua sue punyer.lg pun sue pelawa ngn ikhlas, sb da takdak bilik len,setakat salin pakaian jerk, make-up pun kat luar kan3.ada hal yg ikut keadaan perlukan kita toleransi-okei, enjoy-

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..
Dari Mana Datangnya Sayang, Dari Mata Turun Ke Hati..

myLife