Wednesday, July 29, 2009

Surat Berantai

td dpt 1 email, tajuk jer bikin sunyum kalau la itu betul..wekkk tp 1st uols kene pikir, masuk toilet pun byr..klu korg pikir cmni, kompom korg takkan tertipu..huhu

tajuk email tu"cara mudah byr keta tanpa usik duit gaji"..n aku baca spintas lalu, anda cuma bg bank statement n duit masuk ..n keterangan lanjut klik link...haih saper la dodol yg cayer nih, tp msti ada yg percaya..cuma perlukan pendedahan n pengetahuan, dgn ini kita takkan mudah terpedaya..

lihat persekitaran kita nih, sumer penuh ngn tipudaya..yg tanpa sedar cth nyer, kita sering diberi n disogokkan ngn program pelangsingan badan, drpd badan gemuk 3kali ganda, pki produk diorg terus kurus..rata2 ada yg mcuba..tp aku cuma terasa utk btau " jgn la jadikan badan anda bahan ujikaji utk produk cikai begitu..kkdg ntah apepe nama pun produk tu, tp rmi mcuba hny krn dimomokkan ngn bentuk badan ideal..

tp palin aku kesal.. bila dpt surat berantai, sgt kesal, dimana aku merasakan adakah patut aku menerangkan , atau aku abaikan shj. ini bgantung gak ngn pendapat aku ttg cara penerimaan org, cara pemikiran org2 yg tlalu taksub..utk itu aku nk letak ttg cth SURAT BERANTAI disini, hny sbg panduan utk kita bersama

cth 1:
menerima fwd sms/email yg mengatakn ttg kiamat dan nasihat spy banyakkan amalan, ttp anda kene fwdkn msg ini kpd org lain, klu tak fwd akan ditimpa musibah.
(msg sebegini berbaur sedikit ugutan, cuma kita kene tau..ayat mmula tu mmg la utk kebaikan tp ayat yg suruh fwd tu adalah sesuatu yg tidak benar dan tidak wajib dipercayai. segala kebaikan dan keburukan adalah datang dr Allah SWT.)

Menerima sebarang bentuk surat berantai yang meminta kita memanjangkan kepada orang lain dan jika tidak berbuat demikian akan menerima musibah adalah satu khurafat yang perlu dijauhi segera.Ini kerana dalam akidah Islam kita diajar bahawa sesuatu yang menimpa kita adalah daripada qadha' dan qadar Allah S.W.T.bukannya daripada mesej surat tersebut.Mempercayai surat tersebut dibimbangi ia akan membawa kepada penyelewengan akidah.Oleh itu elakkkan diri daripada mempercayai sesuatu yang karut marut. .

2 comments:

scha exa dan dunianya said...

kalo dpt sms berantai mcm ugutan tu confirm tak edarkan kan..geram je nak amik keuntungan dengan cara menipu..

suee said...

biasanya klu sue dpt terus delete..sambil pk "ntah apepe ntah" huhu..tp rs nyer tak nmpk untung kat org yg edar nih, diorg cuma cpt ada impian, sb dlm msg tu cthnyer; da dijanjikan akan dpt 10kebaikan, klt tak fwd lak dpt 10keburukan, so kepercayaan semborono cmni harus dielakkan..huhu

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..
Dari Mana Datangnya Sayang, Dari Mata Turun Ke Hati..

myLife