Monday, November 24, 2008

CHICKEN STEAK

Smlm g knduri kawin di Nilai..tak rancang nk g pun..last minute bgn tido nyer kputusan..kenduri kawin saudara jauh.mak n wan&atuk, pakcik makcik ramai g.mak kata lek dr kenduri nk g umah k'lag di s'ban.dlm kepala aku cuma terfikir nak wat chicken steak utk mak, leh mkn kt umah k'lag nnt..k'log pun ade sana..best nyer menjamu selera..

kejap jerk wat ciken steak..sementara my hus g pasar beli ayam, aku pun dah siap wat black paper sauce n kemas umah..lpas tu aku pun iron baju..ayam tu aku buh ramuan n da siap..(masak ayam kat umah k'lag..tgh panas br best mkn)

sambung lg iron bj..tmasuk la baju utk keje..

Nih resepi ciken steak, senang jer cuma masa aku wat tu tak lengkap, my hus siap request mashed potato n kacang panggang..n masa mkn d umah k'lang..ayah kata nnt lek kampung wat lg camni...aku no hal jer sb cam suka ,aku masak n org mkn..tu pun aku da gembira..


CHICKEN STEAK

Bahan
ayam 1 eko (bersihkan]
1 s/b kicap pekat
1 s/k madu
1 s/b sos plum(optional)
..sos tiram pun letak

bahan kisar
lada sulah
5 ulas bawang putih
4ulas bawang
1 batang serai
1 inci halia

Cara:
1. Potong ayam
2. Gaulkan semua bahan yg disediakan dan perapkan selama 4 atau 5 jam.
3. Masukkan bahan dalam non-stick pan dan tutupkan dgn tudung.(kuali pun bole)
4. Masakkan atas api sederhana sehingga air kering
5. Angkat dan sediakan sos.
hias ngn salad n tomato br menyelerakan....

Sos Lada Hitam
Bahan
1 bawang besar [didadu]
2 bawang putih [dicincang]
4-5 sudu besar lada hitam [kisar halus]
2 sudu besar tomato sos (sue pki sos cili jew)
n sos tiram
2 sudu besar kicap
1 cawan air rebusan tulang ayam/daging
1 sudu kecil tepung jagung bancuh ngan air
minyak untuk tumis

Cara
1. Tumis bawang & bawang putih sampai layu.
2. Bila sudah agak wangi, masukkan air rebusan tulang ayam.
3. Bila dah pekat masukkan sos, lada hitam, kicap dn tepung jagung.
4. Kacau sebati dan masak mengikut kepekatan sos yg dikehendaki .bg secukup rasa.
5. Hidangkan bersama ayam atau ayam bakar atau pun chicken chop.

klu nak kuar umah..g mmana jer la..kelam kabut aku..yerla mmula sekali siapkan anak 2 org
.siap kan susu n baju n pampers masuk dlm beg..bila da mandi kan diorg ..tau2 jer la da pki baju cantik tak sabo diorg nk g..so aku pun siap cam katun..hehehehe sib baik hus aku tu rajin bangat bab tolong menolong nih.

erm membesar kan anak 2 org nih kkadang aku pun bole tgelak sendiri hanya dgn mengenang peristiwa..masakan tidak anakku tu la sumber kekuatanku n penghiburku. tp lucu nya kkadang ngn anakku tu la harith n danish aku bole btukar wajah..kkadang aku jd katun kkdg jd hulk hogan...tp harith suka ultraman..hehhe ultraman tiga..dia kenal tu

No comments:

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..
Dari Mana Datangnya Sayang, Dari Mata Turun Ke Hati..

myLife