Wednesday, December 30, 2009

ESQ (hari ke-3)

ESQ-Hari Ketiga(last day)
Dimaklumkn kpd kami, hari terakhir ini adalah hari kemuncak dimana perlukan kekuatan(mungkin gabungan fizikal, emosi, spiritual capital)..utk hari terakhir kami akan dpt menjawab .."who am i"..bkn secara intelektual spt sblm ini..tp mlalui suara hati yg sejujur-jujurnya..utk ini kami diasingkan berperingkat mengikut kelompok umur;dan juga bg yg ada masalah kesihatan

Apabila ditanyakan kpd kami, ape yg matahari bg kpd kami(kami menjawab : cahaya), ape yg udara beri(kehidupan)(sblm pertanyaan ini kami diminta utk tahan nafas dan akhirnya merasa yg begitu pentingnye udara),bulan(kelembutan)bintang(petunjuk/arah),lantas ditanyakan kpd kami berulang kali(berpuluh x gak aku rs)ape yg matahari beri?????hingga akhirnya kami tidak mampu utk mjawab dan jauh disudut hati..itu BUKAN jawapannya..kami temukan jawapan lain, subhanallah..dimana jawapan itu lahir dr hati kami semua yg kami dpt dgn ikhlas sekali bahawa Allah yg mberi segalanya..bkn matahari, bukan udara..bkn bintang..bercucuran airmata bkn la kayu ukur kekhilafan kami selama ini, sedang kami hnylah hamba-Mu yg senantiasa mbuat silap

Ya Allah ya tuhanku
sesungguhnya aku hny hamba-Mu Yg lemah
senantiasa mbuat silap walau seringkali cuba manjauhinya
bila aku bjanji utk mjadi hamba-Mu ya Allah, stpkali juga dosaku pd-Mu bertambah, ampunkan la aku, ya Allah
sblm pergi ke kursus ini, sblm dtg kesedaran ini, ya Allah
didalam kehidupan sentiasa aku minta, keluarga bahagia, agar diampunkan dosa(sedang aku sgt takut dgn balasan neraka-Mu), tp skrg baru la aku dgn hati yg ikhlas teramat bersyukur dgn rahmat yg diberi-Mu(betapa usia 25tahun berlalu begitu shj)
betapa kerdil nya diri ini disisi-Mu..aku mula terfikir ttg amal ku kpd-Mu ya Allah, betapa aku leka
andai ditakdirkan hidupku hny saat ini, betapa aku sgt takut dgn amalku kpd-Mu yaAllah

kami diingatkan ttg perjanjian sblm kami dilahirkan..dan pd hari ke-3 ini sekali lg..kami berjanji hidup didunia hny utk mjadi hamba-Mu Ya Allah

juga aku berdoa utk org tersayang, utk org yg aku syg semuanya, moga2 kita sentiasa didlm rahmat-Nya..moga diampunkan dosa kami, moga dibukakan pintu hati kami..ya Allah, kuatkanlan keimanan kami, jgn lah dunia yg mlalaikan ini mbuat keimanan kami luntur kpd-Mu

sblm pulang, kami diberi pesanan.."selama 3hari berkursus, ini bknlah latihan yg sbnr..latihan yg sbnr, yg menentukan siapa kita, adalah hari yg tuan/puan melangkah keluar dan menjalani kehidupan spt biasa"....takut pula yg aku rasakan andai keinsafan dan semangat ku hny seketika..adakah berulangkali jika aku mengatakan "aku hny hamba-Mu yg lemah, aku dpt lari dr dosa??", sedang aku tau ttg tanggungjawab yg diberi wajib aku tunaikan......................................

No comments:

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..

Dari Mana Punai Melayang, Dari Sawah Turun Ke Kali..
Dari Mana Datangnya Sayang, Dari Mata Turun Ke Hati..

myLife